ירון בן חורין

30 ספט 20203 דקות

10 טיפים מנצחים לצילום אנשים עם הסמארטפון

עודכן ב: 1 אוק 2020

רוב תמונות שאנחנו מצלמים עם הסמארטפון הן של אנשים: בני משפחה, חברות, בני זוג, ילדים והורים. הנה כמה טיפים חשובים מעולם הצילום שיעזרו לנו לשפר את הצילומים שלנו בצורה משמעותית - כל הצילומים במאמר צולמו בסמארטפון כמובן!

1. תקשורת: המפתח לצילום אנשים, הוא תקשורת. מה הכוונה? רוב האנשים לא מרגישים נוח, או נבוכים מעצם העובדה שהם מצולמים. בכדי להסיט את תשומת הלב מעצם הצילום, אנחנו רוצים שהמצולם יתייחס אלינו ולא אל המצלמה. זה די פשוט, אפשר לדבר איתם, לשאול שאלות, להריץ בדיחות ואפילו לתת מחמאות. כל דבר שישכיח את עצם "המעמד" ויהפוך את הצילום ל"רגע" בין הצלם למצולם, ישפר משמעותית את הצילום.

לא "שקט מצלמים". תקשורת חשובה בצילום אנשים

2. אור: מה הוא האור האידיאלי לצילום אנשים עם סמארטפון? אור יום לא ישיר. בעצם, אפשר להגיד שאור שמש ישיר, או אור מלאכותי של בית - לרוב לא מחמיאים ומקשים על הצילום. אור שמש ישיר יוצר צלליות לא יפות, ומקשה על יצירת אור אחיד ומחמיא. אור בית חלש מידי לצילום ללא ציוד מקצועי, ומצריך יציבות מלאה של הצלם והמצולם. אז איך מוצאים אור יום לא ישיר? ליד חלון, או בצל. ככה פשוט.

אור טבעי עושה את העבודה - רק לא ישירות בשמש

3. חיתוך: יש לי חוק אחד פשוט - מעל הברכים או מתחת לכף הרגל. הכוונה היא שאני אף פעם לא חותך את המצולם בין הברך לכף הרגל. זה לא נעים בעין.

אור אחיד מהחלונות מחמיא לצילום של אנשים
צילום מעל הברכיים

4. מרחק: חשוב לא לצלם יותר מידי תמונות של גוף מלא, אלא גם תמונות מהמותניים ומעלה. הפנים הן האישיות שלנו, וזה משהו שקשה יותר להרגיש בתמונות גוף מלא המרוחקות מנושא הצילום.

חשוב לצלם גם מקרוב

5. זוית: בסמארטפון, כל הטיה של הטלפון משפיעה משמעותית על נראות התמונה. תמונות המצולמות מזוית גבוהה (עם המצלמה לכיוון מטה) יקטינו את המצולם, והראש יהיה גדול לעומת הרגליים. צילום מלמטה, יגדיל ויעצים את נושא הצילום. מכאן אפשר להבין שצילום מלמטה גם מרזה, אך אני אישית מעדיף לצלם אנשים בצורה נייטרלית – שזה אומר ישר ממול, או לעיתים עם זוית קצת עליונה בכדי לפצות על העיוות של המצלמה.

הזוית משפיעה משמעותית על התמונה

6. תנוחה: עזרו למצולם להראות נינוח. איך? ודאו שהם בתנוחה טבעית. הם יכולים להשען על קיר או מעקה, לשים יד על המותן, לשלב ידיים, להסתכל לכיוון אחר. בסופו של דבר אנחנו רוצים להוציא תמונה יותר טבעית, ואדם שעומד מול המצלמה עם ידיים לצדדים לא נראה טבעי בכלל.

יד על המותן, השענות, העיקר שיהיה נוח

7. רקע: אל תשכחו, מלבד האור – גם הרקע משמעותי מאד. מכיוון שהמצולם הוא אותו (או אותה) מצולם, אנחנו רוצים למצוא רקע מחמיא שיבליט אותו. איך עושים זאת? קודם כל זוית הצילום. בחרו לצלם בכיוון שבו הרקע מבליט את המצולם (למשל מגרש מכוניות פחות טוב כרגע, לעומת קיר צבעוני). חשפו סביבכם רקע שמנוגד לצבעי הבגדים (למשל קיר כהה למישהו שלבוש בהיר), ובכלל – שימו לב מה קורה ברקע, שאין שום דבר שלוקח את תשומת הלב מהנושא שלכם. בכל מקרה, שימו לב גם לאור כשאתם משנים זויות – אם המצולם בצל ומאחוריו או חזק – הצילום ייצא כהה מידי.

תמיד אפשר למצוא רקע מדליק לצילום
חשוב למצוא רקע עם ניגודיות לבגדי המצולם

8. עומק שדה: אחד היתרונות במצלמות הסמארטפונים החדשים היא האפשרות לטשטש את הרקע. אם הרקע שלכם עסוק מידי או סתם בא לכם שהמצולם יבלוט יותר, העבירו את המצלמה למצב פורטרט (דיוקן) באייפון, או מיקוד חי בסמסונג, ועימדו כמטר וחצי מנושא הצילום. גם הרקע צריך להיות מרוחק מהמצולם, וכך המצלמה תטשטש את הרקע באופן אוטומטי.

שימוש באפקט פורטרט או מיקוד חי

9. רגעים: יש משפט ידוע בצילום "Moments, not poses". או במילים אחרות, נסו לתפוס יותר מהרגעים הטבעיים, ופחות את הפוזות. למה? צילום טבעי ואנושי תמיד נראה יותר טוב, והופך את הצילום למזכרת מיוחדת.

רגעים קטנים עושים את הצילום טבעי ואמיתי

10. צלמו הרבה: אל תשכחו, צלמו הרבה אופציות, ותלחצו על הכפתור בלי להתקמצן. המטרה היא ריבוי אופציות, וכך יהיה יותר קל לתפוס רגעים יפים וטבעיים.

לצלם הרבה, תמיד משתלם בסוף

אז יאללה, עכשיו להתאמן!

    5730
    5