top of page

ארבע הטעויות הנפוצות ביותר שאנו עושים בצילום עם הסמארטפון, ואיך לתקן אותן


אז למה לא יוצאות לנו תמונות טובות? המוטו שלי והדגש בסדנת הצילום בסמארטפון, הוא שצילום טוב לא קורה מעצמו. או כמו שאמר אנסל אדמס, הצלם האמריקאי המפורסם:

"I don’t take pictures, I make them".

המצלמה לא רואה את העולם כמו שאנחנו רואים אותו, לא מבחינת פרספקטיבה, ולא מבחינת האור. אבל מעבר לכך, יש גם חשיבה שקשורה לצילום והאסתטיקה של צילום, שרובנו לא מודעים לה. אז בואו ננתח את הטעויות הכי נפוצות בצילום, ונדע להמנע מהן, בדרך לתמונות משובחות.


1. צילום ממיקום גרוע

מיקום הצלם הוא המפתח לצילום נכון. הנטייה שלנו היא לצלם מאיפה שאנחנו עומדים ומגובה העיניים שלנו. אז לא! בצילום, שלא כמו בחיים, המיקום משפיע בצורה דרמטית על הדרך בה המציאות נראית והתוצר הסופי. אם עומדים מהצד ומצלמים משהו, כך זה נראה – כצילום דרך אגב מנקודת מבט רגילה. אבל צלם מקצועי, תמיד יחפש את המיקום המושלם. קודם כל כדאי להתקרב כמה שאפשר, ולמלא את הפריים (מסגרת התמונה) בנושא הצילום וללא אלמנטים מיותרים ברקע. בנוסף, זוית הצילום משפיעה גם היא. חפשו זויות מענינות, שמדגישות את נושא הצילום והופכות אותו למרתק יותר. אל תצלמו בהכרח מגובה העיניים שלכם, ותנו לצופה משהו חדש שהוא לא מכיר. חשוב לזכור, בצילום מבודדים את הסיפור או הנושא בכדי להדגיש אותו. התקרבו, התבוננו ומצאו גם אתם את המיקום המושלם.

2. חוסר התייחסות לרקע

טעות נפוצה נוספת, היא התרכזות בנושא הצילום העיקרי, ולא ברקע שמאחוריו. הדבר נכון במיוחד כשאנחנו מצלמים אנשים, חברים, קרובי משפחה ובני זוג. אבל הרקע הוא חלק בלתי נפרד מהצילום. רקע ניטרלי, מדגיש את נושא הצילום, רקע עסוק – גורע ממנו. רקע בהיר למשל, מחזיר אור ומחשיך את נושא הצילום. אז איך בוחרים רקע נכון לצילום? קודם כל, צריך להבין מה מטרת הצילום. אם חשוב לנו לצלם מזכרת מהמקום בו אנחנו נמצאים, יש הגיון רב בחיבור של הרקע עם נושא הצילום. חפשו מקום שבו הרקע אחיד יחסית וללא הסחות דעת. אם כל מה שאתם רוצים זה צילום יפה של מי שאיתכם, ביחרו רקע אחיד, ע"י מיקום נושא הצילום למול הרקע, או זוית שתפריד אותו מרקע לא רצוי (למשל, צילום עם רקע שמיים במקום רקע הרחוב). יותר מכל, פשוט הסתכלו על כל מסגרת התמונה לפני שאתם מצלמים, ואל תתעצלו לשנות מיקום או זוית בכדי שהרקע לא יפריע, אלא יחמיא לנושא הצילום.



רקע עסוק לעומת רקע נייטרלי (שמיים)

3. התעלמות ממצב האור

מכירים את התמונות שרואים בהן נוף יפה, אך מי שעומד מולנו בתמונה חשוך לחלוטין? הנטייה לצלם בתנאי אור לא טובים נובעת מהעובדה שאנחנו רואים מצויין בעיניים שלנו ונוטים לחשוב שהמצלמה רואה באותה צורה. אך למצלמה יש ניגודיות מאד גבוהה, וחוסר יכולת לראות איזורים חשוכים ומוארים בו זמנית, מבלי להתפשר. לכן, כלל האצבע בצילום – התמונה תראה טוב כשתנאי האור שווים יותר. אם האור החזק נמצא מול המצלמה, התמונה תהיה חשוכה יותר. אז אל תצלמו מול מקור האור, אלא אם רציתם לצלם תמונה אמנותית ע"י שימוש באור וצל. הסתכלו היטב במסגרת התמונה, אם משהו נראה חשוך, אין זה משנה איך העין רואה אותו, כך זה ייצא גם בתמונה.


אור חזק ברקע לעומת נושא צילום מוצלל


שימוש בהצללה למטרת צילום אמנותי

4. חיפזון

האמרה "החיפזון מהשטן" כאילו הומצאה בשביל לתאר צילום מפוספס. צילום דורש השקעה, קטנה ככל שתהיה. ראיתם משהו מענין? נסו לצלם אותו בכמה צורות, ומכמה זויות. מצלמים אנשים? השקיעו כמה דקות למצוא את הצילום המחמיא ביותר, עם האור הנכון והרקע הטוב ביותר. מה שאתם רואים עכשיו לא יחזור שוב, אז אל תמהרו, כי לא תוכלו להתחרט בבית ולחזור לאותו רגע ואותו מקום בדיוק.




נסו לצלם בכמה צורות, עד שתרגישו שהצילום מושלם

לסיכום: אמצו כללים פשוטים לצילום נכון, ותגלו שגם עם הסמארטפון, אפשר להגיע לתוצאות מדהימות,בהשקעה קטנה של זמן ומחשבה.

236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page